mandag den 17. april 2017

Feriestrik


Jeg har jo ganske forsømt bloggen et stykke tid og det må vi have rettet op på igen.
For første gang har vi været på en uges ferie på Gran Canaria. Det var ren afslapning, og det var dejligt!!! Strik på terrassen fra morgenstunden og ud at opleve senere på dagen.
Der er ganske vist utroligt mange turister, men det er en smuk ø, når man kommer lidt rundt. Vi boede som de fleste på sydkysten, men var tværs over øen og oppe på nordkysten, som er helt anderledes.
Besøg i en lille klippebebyggelse - ja ganske få folk bor stadig i huler i klipperne.

Nordkysten, rå og uden mange bebyggelser.

.
Jeg havde udset mig denne kreation som mit feriestrikketøj. Det er en opskrift af  en designer som jeg har set på Ravelry og som laver en del spændende ting. Jeg havde desuden mødt en pige fra Århus, som var teststrikker for hende og hun havde anbefalet hende.
Opskriften hedder Drawing Straws og hendes firma hedder La Maison Rililie.


Det der især tiltalte mig var vævestrikken henover ærmet og så var jeg meget spændt på hvordan det ville fungere med vendestrik i striberne hen over brystet og ligeledes på ryggen! (der hvor der er kraftigere mørke striber)
Jeg har strikket i Agnes Lammeuld på p 4 og der er brugt 100 g hvidt og 150 g grafit.
Men hvis jeg skulle strikke den igen ville jeg undlade vendestrikken hen over ryggen.
Det fungerer ganske fint med vendestrik når man kommer længere ned på kroppen.
Men den var sjov at strikke og opskriften fungerede fint, jeg var ikke i tvivl en eneste gang.
Desværre lod de ikke en rundpind af metal passere i security, da vi skulle hjem, så jeg måtte undvære at strikke på hjemturen. De fleste gange går det, men jeg må lære at bruge en træpind, når jeg flyver.

Det tynde uno garn fra Navia er meget fint til sjaler. Min mor har strikket dette lille hulmønstersjal på p 4 af 2 nøgler, men det vejer kun 75 g, så man kan strikke det noget større. 


Der er en hæklet kant som afslutning.
36 kr for et nøgle og 20 kr for opskriften, det er da til at overkomme.

Jeg har garnet i disse farver, plus en mørk kongeblå.

Det aflange sjal er strikket på p 5 og der er brugt 3 nøgler og længden er næsten 2 m.


4 kommentarer:

  1. Sikken en masse fine ting, og så oven i købet lidt solskin på kontoen. Den stribede model med vævestrik ser spændende ud. Måske skulle man kigge lidt nærmere på den.

    SvarSlet
  2. Fine, lette sjaler og en flot stribet trøje :-) Det er spændende, hvad der gør, at du føler flow med 2 tråde over fingrene og jeg ikke gør - jeg får det til gengæld ikke bedre end når jeg strikker mønster med 1 farve. Måske skulle jeg engang finde én at bytte med :-) Dejligt med solskin :-)

    SvarSlet
  3. Der ser vel nok skønt ud på gran canaria. Lækkert med feriestrik og afslapning. Og sikke skønne og smukke sjaler.

    SvarSlet
  4. Hej Bodil
    Hvad hedder mønsteret på det aflange tørklæde og hvor kan det købes? Det er meget smukt i mønsteret og ser meget smukt ud på din gine. Sådan et vil jeg gerne lave.
    Hilsen Dorte

    SvarSlet