torsdag den 26. juni 2014

3 dage i Helsinki


Et besøg i Helsinki er en spændende oplevelse. Tempelkirken er et must og en fantastisk oplevelse.
Midt i byen ligger en klippe, og herinde ligger en luthersk kirke, hugget ud i granitklippen og med det fineste dagslys, som vælter ind fra oven og lægger sig som stråler omkring alteret og de rå vægge, der omgiver kirkens midtpunkt. 
Der er brugt 22 km kobbertråd til det cirkelrunde loft.

Opførelsen af kirken har været mange  år undervejs. Planerne fra 1930erne blev skrinlagt med Anden Verdenskrig, og første da to finske arkitekter, brødrene  Suomalainen, i 1961 vandt en konkurrence om at tegne en kirke, gik man i gang. Af sparehensyn blev byggeriet dog forsinket, så først i 1969 blev kirken indviet.

Jeg var afsted sammen med Karen, som har været her en del gange og således var stedkendt, og det var en stor fordel, så vi kunne styre ret målrettet mod det, vi gerne ville se. Det var selvfølgelig byens seværdigheder med et særligt fokus på design, strik og garn.
Vi brugte knitmap.com til at finde garnbutikker, og her er en af de bedre, Snurre. Vi talte med indehaverne - mand og kone - og de viste med stor entusiasme butikkens sortiment. Vi spurgte efter finsk garn, men det var der ikke meget af, hvorimod vi så en del garn fra BCgarn, Gepard, Karen Noe, Rowan, Malbrigo m.fl. De ville gerne have garn fra Geilsk og var meget interesseret i at høre, hvad vi vidste om det. Så Bente Geil, du får sikkert snart en henvendelse.
Vi købte en spændende hæklebog. Ja, det er nærmest en kunstbog. Der er flotte billeder og enkle modeller.

Pyt med at vi ikke kan finsk, billederne taler for sig selv.
se flere billeder her


Hæklediagrammer skrives på en tavle, i sand eller hvor som helst
 Et besøg i Akademisk Boghandel kunne godt tage sin tid. Der var et stort udvalg i både finske og engelske strikkebøger. Men vi havde andet vi skulle nå den dag. I kampens hede glemte jeg min iPad i boghandlen, men jeg opdagede det heldigvis kort tid efter, og den lå på samme sted, som jeg havde efterladt den. Pyh.....
Vi besøgte en del kunsthåndværkerbutikker og i en Taito Pirkenmaa butik - en kæde af kunst- og håndværksbutikker tilknyttet den finske håndarbejdsorganisation -  fandt vi garnet Pirkka-lanka, som findes i omkring 80 farver. Men mere om det senere.

Flotte bæreposer til strikkekits.
Det var dag 1, og jeg vender tilbage med mere om et par dage.
Jeg runder lige indlægget af med den imponerende domkirke på Senatstorvet.








8 kommentarer:

  1. Der ser dejligt ud i Helsinki. Jeg er lige ankommet til Vaasa. Der er vist desværre ikke en garnbutik her...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig til billeder fra Vaasa.

      Slet
  2. Åh...tak for gensynet... Glæder mig til flere fotos...
    Sjovt at dansk garn/design er så profileret i udlandet. Dejligt! Man bliver da lidt stolt og de danske strikketraditioner og dygtige designeres videreudvikling af dem.
    Og så må du snart til at "samle dig sammen"... Det ender galt! ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det har du helt ret i, jeg er også ganske bekymret på egne vegne.

      Slet
  3. De finner kan vist noget på design fronten ! Den kirke udhugget i klippen er da vildt imponerende ! og deres strik ser bestemt også spændende ud. Sjovt sådan at få indblik i strik fra den store verden :o)

    SvarSlet
  4. Spændende ting du oplever. Sjovt nok er min mand og søn lige taget til Helsinki i går, men jeg tror nu ikke at det er garnbutikker de søger efter. Nej, de skal såmænd se på en sejlbåd.

    SvarSlet
  5. Du milde, Bodil - hvor er jeg glad for, at du tager os med rundt, for du kommer da ret så interessante steder i øjeblikket :-) Den hæklebog ville jeg godt have fingre i - den ser mere end almindeligt spændende ud. Og så er det jo lige meget, hvor mange gange, vi strikkere ser hyldemeter med garn - det er dybt interessant hver gang ;-) Det finske garn sidder jeg lige og surfer på i øjeblikket - jeg må lige checke, hvad en Euro står i lige nu ;-) Jeg glæder mig til fortsættelsen :-)

    Iøvrigt: Sikken en smukt grønt sæt Karen har på :-)

    SvarSlet
  6. Fantastiske billeder! Begge kirker er meget smukke. Tempelkirken dog helt speciel med klipper som vægge.
    Tænk at de mest har dansk garn i Finland? Jeg ville have troet, at de havde eget garn og traditioner lige som f.eks. Norge.
    Spændende butik og hæklebog. Den sorte hæklede kjole ser meget flot ud. Og halskæden er spændende og anderledes.

    SvarSlet