mandag den 21. oktober 2013

Der hækles i kurveflet

Jeg har undret mig, hvordan man kan hækle snart på den ene led og snart på den anden led. Det ser umiddelbart svært ud. Mønstret hedder kurveflet, og jeg måtte le højt, da jeg så videoen. Tænk at noget, som ser så kompliceret ud, kan være så enkelt.
Jeg har hæklet huen i Puno fra Gepard og det er fnuglet og fantastisk blødt.
Det er et mønster, hvor det er nemt at tage ud, derfor var det heller ikke svært at lave en hue.
Du får opskriften her, hvis du selv vil prøve.
Hæklet hue i kurveflet-mønster
I opskriften henvises til Garnstudios hjemmeside, hvor teknikkerne vises på video
100 g Puno og hæklenål nr. 6½.
Mål: længde 22 cm, omkreds 50 – 52 cm
 Inden du begynder, så øv dig i mønstret. Se en video her: http://www.garnstudio.com/lang/dk/video.php?id=206&sort=2&thumbnails=on
 Hver omg starter med 2 lm for at komme ”op i højden”. Disse tælles ikke med i maskeantallet. Hver omg lukkes med en kantmaske (km) i omg’s første m.

1.omg. Begynd med en magisk cirkel http://www.garnstudio.com/lang/dk/video.php?id=98&sort=2&thumbnails=on og hækl 2 lm. Hækl derefter 12 stgm. 
2. omg. *1 reliefm (forfra) i stgm nedenunder, og hækl en mere i samme m, derved er der taget en m ud. 1 reliefm bagfra, gentag fra * omg ud.
3. omg. *2 reliefm forfra, en bagfra, tag en m ud bagfra, gentag fra *
4. omg: *1 reliefm forfra, 2 i næste m forfra, 2 bagfra, gentag fra *
5. omg: * 3 reliefm forfra, 1 reliefm og 2 i den næste bagfra, gentag fra *
 Næste omgang skifter man retning, så der fremkommer tern: Der startes med at hækle bagfra.
6. omg: *2 reliefm bagfra, hækl 2 m i den næste bagfra, 3 forfra, gentag fra *
7. omg: *4 reliefm bagfra, 2 reliefm forfra, hækl 2 i den næste forfra, gentag fra *
8. omg: *3 reliefm bagfra, hækl 2 i den næste, 4 forfra, gentag fra *
9. omg.* 5 reliefm bagfra, 3 forfra, hækl 2 i den næste m, gentag fra *
10. omg * 5 reliefm bagfra, 5 forfra, gentag fra *
 Skift retning, så der startes med 5 reliefm forfra og 5 reliefm bagfra.
Fortsæt til huen har 6 rækker med tern ( 5 omg i hvert tern) eller ønsket længde.  Afslut med en række krebsemasker  http://www.garnstudio.com/lang/dk/video.php?id=35
 Huen er ens på begge sider.





Som jeg vist har nævnt, er jeg ved at få alle mine opskrifter strikket op igen.
Min dygtige strikkepige på snart 90 har lige fædiggjort Røde Stjerne-sjalet


En anden har strikket Det blå Sjal. Men farverne er langt bedre i virkeligheden.





9 kommentarer:

  1. Tak for tippet, og opskrift, den er da så fin den hue, og altså de sjaler, de er altid så flotte, hatten af for den dygtige strikke pige,

    SvarSlet
  2. Det er altså imponerende med den strikkepige :o)
    - og kurveflethuen er rigtig flot. Tak for opskrift.

    SvarSlet
  3. Kurveflettet ser supergodt ud, det vil jeg også prøve. Tak for tippet.

    SvarSlet
  4. Jeg er i gang med et langt tilløb til et af dine meget flotte sjaler.

    SvarSlet
  5. Rigtig flot hue. Tak for opskriften. Det må prøves på et tidspunkt.
    Dine sjaler er så smukke. Jeg er rigtig glad for mit.

    SvarSlet
  6. Det må jeg altså prøve - det må også være et super mønster til et tørklæde :-) Ja, dine sjaler er utroligt smukke - det ender nok med, at jeg må købe et færdigt, for fair-isle bliver altså aldrig noget, jeg hygger mig med - heller ikke selvom jeg synes, det er noget af det smukkeste strik, der findes :-)

    SvarSlet
  7. Arj hvor er den fed Bodil :o) Dén vil jeg helt sikkert prøve at hækle :o) For det ér nemlig ikke så svært det der kurveflet :o) God weekend.
    Kh naboen

    SvarSlet
  8. Har heklet slike grytekluter en gang, men har aldri tenkt på at det går å lage lue. Det har jeg lyst til å prøve - godt jeg kom over bloggen din - stikker innom her senere også jeg.
    Så flotte sjal du har laget - fristende!

    SvarSlet