lørdag den 27. juli 2013

Sommerbesøg og fortsat vævestrik


Dagene går lige så stille, vi triller en tur med Iris, leger, spiser og sover, og jeg får kun strikket ganske lidt. Men de små strikkeprøver i vævestrik er velegnede til at tage et par pinde på ind imellem.
Jeg har 18 forskellige nu, og her ses et udsnit.

De 3 prøver er et og samme mønster, nemlig tweed eller tre -en. Det er sjovt at lege med forskellige variationer indenfor det samme mønster.

Her ses den orange farve

Og så er jeg lige begyndt på den blågrønne.
Iris rejser sig hele tiden ved ting, lige nu står hun ved min stol, og da jeg er barnepige må jeg hellere smutte.


18 kommentarer:

  1. Det ser fantastisk ud, du bliver vist ekspert i vævestrik og der er mange flotte, den med trekanterne er jeg vild med.

    SvarSlet
  2. Vævestrik er bare så flot !
    Det er en god ide med de mange prøver, så der er noget konkret at forholde sig til, når nye opskrifter skal kreeres :o)

    SvarSlet
  3. Laver du selv de flotte mønstre - eller hvor finder du dem? Jeg har lige prøvet mit første - men kunne godt tænke mig at udforske det lidt nærmere.

    SvarSlet
    Svar
    1. prøv at følge linket i det tidligere indlæg. Jeg har købt en bog af Berit Davidsen, som jeg nu også forhandler. Den koster 225 kr. + forsendelse.

      Slet
  4. Det er da supersmart med de små projekter, når lille Iris er i nærheden - jeg får heller ikke strikket med Lillefrø omkring mig, men nyder også bare at være sammen med hende på hendes præmisser.
    Jeg føler et kæmpe overskud i rollen som farmor, jeg mindes ikke, at jeg var lige så "overskudsagtig", da jeg var mor ;-)
    Det er virkelig sjovt at se de pulsvarmere lagt op mod hinanden - sikken variation :-)

    SvarSlet
  5. Det er super spændende med de vævestriksmønstre. Endda så spændende at jeg har købt bogen ved Berit - vidste ikke lige du også forhandlede den.
    Jeg kunne godt tænke mig at lave et halstørklæde med forskellige vævestriksmønstre i. For der er jo ingen lange tråde på bagsiden når det skal bruges som halstørklæde. Men jeg kunne også tænke mig at strikke et sjal i vævestrik - tror du det er muligt? Måske har du også planer om at designe et sådant?
    Hilsen Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg ved at der er lavet sjalsmønstre i vævestrik, jeg tror der ligger et gratis mønster hos Filcolana.

      Slet
    2. Prøv at google sjaler i vævestrik google billeder, så kommer der fine eksempler frem.

      Slet
  6. Skønne små projekter.
    Bodil jeg ved ikke om jeg har spurgt om det før? Du har strikket en drågsspelsbasker. Ved du ,hvor man kan få opskriften til den henne ?
    Jeg søger og søger og bliver flere gange vist hen til din blog. Men der er det kun billedet jeg kan se.

    Mvh Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det ved jeg. Skriv til Silkeborg Museum, så har du både garn og opskrift til en dragspelsbasker (harmonika-baskerhue)

      Slet
    2. Tak det må jeg gøre så :-)

      Slet
    3. Har været i kontakt med museet og får opskriften en af dagene :-)
      Tak :-)

      Slet
  7. De er så flotte dine vævestriksprøver, kunne være det var et strikketøj værd, jeg har aldrig prøvet det.
    Jeg er holdt op med at tage strikketøj med, når jeg besøger børnebørn, det kommer aldrig op af tasken.

    SvarSlet
  8. Eller måske har jeg prøvet, uden at vide det var det, jeg strikkede

    SvarSlet
  9. Skønne mønstre og farver, og så god måde at lave strikkeprøver på, de er jo anvendelige bagefter.

    SvarSlet
  10. De er rigtig fine, dine prøver og man får et fint overblik over mønstrene, når man ser sådan en prøve.

    SvarSlet
  11. Skønne "strikkeprøver" - det er jo genialt at strikke pulsvarmere når man skal øve sig i - eller vise - nye teknikker/mønstre

    SvarSlet