fredag den 23. marts 2012

Et plus og et minus

Jeg er i gang med to gange mønsterstrik. En bluse str. 2 år i Bambi i 5 farver. Den er jeg ret fortrøstningsfuld med, jeg tror det bliver en fin mønsterbluse i glade farver her til foråret.

Så jeg fortsætter ........

Denne strikkeprøve er jeg imidlertid ikke tilfreds med. Jeg vil prøve at strikke et tørklæde eller en stola i stedet for et trekantet sjal. Farverne er valgt ud fra et Jorn maleri, men det snyder mig, at omgangene er lige lange. Jeg har lavet magiske nøgler af de valgte farver, men det er for blegt, for kedeligt. Noget andet er, at hvis jeg vælger et mønster, hvor der er op og ned, så skal der strikkes fra begge sider, så motivet ikke vender på hovedet i halvdelen af tørklædet. Det bliver 60 cm bredt og er strikket i 2 trådet shetlandsuld lige som sjalerne. Så det må jeg vist lige tænke over, hvordan det skal være.......
(det ser faktisk bedre ud på foto end i virkeligheden)

12 kommentarer:

  1. Jeg syntes nu begge dele er et + ;)
    Dejlige farver du leger med.

    Yt

    SvarSlet
  2. Jeg er heller ikke så kritisk.
    Skønne farvekombinationer du arbejder med. Og jeg tror ikke jeg ville have spekuleret over at der skulle være op og ned i møsteret på tørklædet.Jeg synes bare at mønsteret er fint :-)
    Kh Kirsten

    SvarSlet
  3. Smukke mønstre på begge dele
    og også jeg kan lide farvekombinationerne.
    Kan godt forstå dilemmaet med om mønsteret kommer til at vende på hovedet på tørklædet.
    Kan man strikke to stykker og fx strikke sammen i nakken ? Eller hvordan kommer det mon til at se ud ?
    hilsen Mona

    SvarSlet
  4. Jeg er meget glad for de farver du har sat sammen, så det er vist et eksempel på hvor forskellie præfferencer vi mennesker kan have. Er lidt ydmyg i forhold til følgende forslag (lidt a la lærling til mester :0)), men har du tænkt på at lave en provisional (aner ikke hvad vi vil kalde det på dansk) opslagning og strikke fra midten, så mønsteret spejlvendes?

    SvarSlet
  5. Nu har jeg læst dit indlæg to gange - og jeg kan stadigvæk ikke finde ud af, hvorfor jeg synes du har ret i, at den nederste prøve er forkert. Det er jo smukke farver, der matcher hinanden godt. Men - er der for meget lyst? Hvad mon der ville ske, hvis den, der ser hvidgrå ud på min skærm bliver skiftet ud med den mørkeste af de lysegrønne?
    Der ville nok stadig mangle en kraftfuld farve, der kan binde det hele sammen?
    Jeg glæder mig til at se, hvad du gør ved det.

    SvarSlet
  6. Den ser godt ud, den barnetrøje, og det synes jeg også, at tørklædet gør, men du ved jo bedst selv, hvad du havde forestillet dig.

    SvarSlet
  7. Jeg kan også godt lide farverne du har valgt - men det er jo dig der skal kunne lide det!! Jeg har strikket tørklæder hvor jeg strikker mønsteret på hovedet når tørklædet er halvt så langt som jeg vil have det. Det gælder bare at finde et passende sted i mønsteret som passer til det. Det bliver ikke synligt andet end for mig selv eller dem ser der ser meget nøje på det... Held og lykke med det!!

    SvarSlet
    Svar
    1. ja, det er da lige det jeg skal, tak for tippet.

      Slet
  8. Blusen er virkelig flot og bliver meget fin farverne.
    Hvad tørklædet angår, er jeg enig med dig. Jeg synes også baggrundsfarverne er for blege og det virker forkert at alle striberne er lige brede. Hvis jeg skulle strikke det, ville jeg nok bruge bundfarver i forskellig længde eller måske have en flerfarvet kaunigarn som bundfarve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nu vundet længder op efter tilfældighedsprincippet, men det fungerer ikke, så jeg tror at jeg vil have en ensfarvet mønsterfarve og så kun lade bundfarven skifte.

      Slet
  9. jeg syntes det hele er super flot

    SvarSlet
  10. Ja, jeg forstår heller, hvorfor du ikke er tilfreds, men billeder kan jo snyde rigtig meget og det ser åbenbart ikke ud som du vil ha´ det.

    Det ser ud til at blive en skøn barnetrøje - meget fin farvekombination :-)

    SvarSlet