mandag den 24. august 2009

Tønder og omegn

Lørdag blev det til en dejlig udflugt til Tønder og omegn - cyklen bagi bilen naturligvis.

Esben skulle på kursus i Tønder, og jeg tog med for selskabs skyld og for oplevelsen.



Faunapassage i Vidåen - et af 3 projekter til gavn for en sjælden fisk, snæblen.



Uldgade i Tønder - romantisk idyl.

Faktisk brugte jeg en stor del af formiddagen til at shoppe i byen. Der er mange gode, sjove og lidt anderledes butikker - også for at høre det sønderjyske sprog, som virkelig har sin egenart. Det er slet ikke til at stå for.


Nej det er IKKE Dybbøl Mølle, men møllen i Højer. Et flot velbevaret møllemuseum.


Den tidligere mølleejer havde sit hus lige overfor, og han havde anlagt en dejlig have med et nemt arrangement, som jeg kunne tænke mig. En lille nedgravning i græsset med siddepladser og så en buskbomhæk rundt omkring. Det var lavet så man ikke skulle flytte alt for meget jord og dog som en fordybning.
En rute har fået en fremtrædende plads i mine ønsker for cykelture: grænseruten. Man cykler fra Flensborg til Højer og krydser grænsen 13 gange. På ca. 40 informationssteder findes der tavler med oversigtskort og informationer om grænsekulturen og om naturen i omegnen på både dansk og tysk.Desuden er der opstillet 10 nye læskure langs Grænseruten, så i regnvejr er der mulighed for at få et „tørt“ hvil. Det må vi simpelthen prøve en gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar